Slank og rask igen - Slankekurens Faser

Slankekurens forskellige faser

SLANKEKURENS FASE 1

Slankekurens Faser 1

Jeg oplever de samme faser hver gang jeg skal tabe mig. Min vægt svinger i sæsoner, typisk tager jeg på i vinter halvåret, hvor det er koldt i vejret og jeg bryder mig ikke om at fryse, så jeg “gemmer” mig bag projekter, der alle kan laves indendørs. Måske har du det på samme måde? Når jeg så skal have “vinterpelsen” af igen (hvem sagde bjørnepels?… Hov hov… så stor bliver jeg nok aldrig – Thihihi), oplever jeg de samme faser igennem min “slankekur”.

Slankekuren er altid med Herbalife

Jeg tager jo min egen medicin, jeg gør selv det jeg underviser i dagligt. Så man kan vel sige at min integritet er i orden. Måske er det derfor mange kan relaterer sig til det jeg siger? Måske er det derfor, at jeg har hjulpet flere tusinde med vægttab? Jeg kan høre, at mange beskriver disse “faser” uden at erkende, at disse faser går igen – hver gang!

De forskellige “faser” i slankekuren kan sikkert være forskellig fra hvilken persontype man er? Men nu har jeg altså snart mange år bag mig (læs 25 (af de snart 50 år jeg har levet)). Så det er vel på tiden at få dem beskrevet? Dette er altså MIN oplevelse og beskrivelse, måske har du det på samme måde? Måske finder du kun et par ting, du kan genkende?

Når “beslutningen” er taget om, at nu skal der tabes nogle kilo, på vægten, er graden af beslutningen afgørende for resultatet. En svag, spontan beslutning giver samme resultat!

Det er også i fase 1, at motivationen får sit afsæt. Dette afsæt, lad os kalde det “DRIVE”, danner basis for over halvdelen af det første “resultat”. Motivation har det med at ebbe ud, det falder hurtigt til jorden, det kan være svært for mange, at holde motivationen oppe i ret lang tid, tid længe nok til at fuldføre en hel slankekur. Jeg selv skal have “mande legetøj”, jeg kalder det gadgets, GPS, pulsmåler, cykel etc., for at få mig ud af sofaen og ikke tænke på “smerten”… andre skal have et klart mål – måske et billede af en lækker krop hængende på spejlet, andre igen måske en super-size 425 kg. overvægtig matrone?

SLANKEKURENS FASE 2

Slankekurens Fase 2

Planen lægges… jeg tegner ruter til mine cykelture, planlægger min mad, (Kort version af “planen”: 2 protein-shakes om dagen, 1 let, fedtfri, farverigt måltid aftensmad og to proteinbarer, 3 liter vand, 1½ liter te/sportsdrik og alle mine tabletter! – Måske genkender du denne plan fra mine Herbalife planer, jeg deler denne plan med alle mine kunder? Forskellen for hver person, ligger i den skriftelige “plan” jeg vedlægger mine leveringer.)

Jeg starter med små nemme cykel-ruter på kun 6-8 km., bare det at komme ud og mærke vinden, se GPS’en på smartphonen, tælle kalorier, kilometre, hastighed… ihh det er FEDT!

Jeg mærker det fede sus af succes, det er overkommeligt, jeg er absolut ikke øm, jeg er tilfreds med mig selv! Denne succesoplevelse øger min “motivation” fra slankekurens fase 1, men jeg kan mærke at den er svagere, nu da der er handling bag, føles det hele tungere. Hvis jeg ikke havde mine målinger og planer, som jeg flittigt deler via Facebook, Endomondo og Garmin! (Mere om disse senere), så ville jeg ikke kunne komme videre til næste fase.
Slankekurens Fase 2

Det drejer sig ikke om cykling, løb eller aerobic lektioner! – Det er totalt op til dig, hvad du vælger, at starte med at gøre, bare du er i bevægelse og har det godt med det!

Det drejer sig bare om, at være i bevægelse i 30 sekunder ad gangen! – Her er en øvelse, du kan prøve på 30 sekunder. Læg dine hænder på din skulder (venstre hånd på venstre skulder og højre på højre skulder). Så starter du stopuret (tag bare den ene hånd fri til denne opgave), så strækker du hænderne lige op over hovedet og ned igen, sådan gentager du den bevægelse så hurtigt du kan og tæl hvor mange du når på 30 sekunder.
Fik du 10 eller mere… WOW det er godt – Du er på vej! Inden længe er du en atlet.

Du kan først træne, til at nå 30 bevægelser på 30 sekunder, så kan du give dig selv mere tid – Måske 60 sekunder og 60 op-ned-arm. Et helt minuts træning! Det er VILDT godt begyndt! Jeg forsøger at skabe en glæde i dig! En succesoplevelse, men hvis du ikke stoppede og gjorde øvelsen men blot læste igennem. Tænker du nu “Skulle det da være svært?” – Så prøv dog! Kom nu!

Senere kan du øge med flere øvelser eller som jeg, distance på tid. Læg mærker til, at mit fokus IKKE er på min krop, min vægt eller på MIG! Mit fokus er på øvelsen, mit udstyr, mine tal i kilometre på tid. Kan jeg forbedre den tid jeg havde i går, kan jeg cykle længere? (Vigtig nøgle til mit resultat er: Hvor er mit fokus?).
2. Fase er at få lagt en slanke-plan!

Helst en plan, der med garanti vil virke. En skudsikker plan, der holder vand. Så få planlagt din succes præsis som du planlægger dine ferier. Brug tid og kræfter på nøje at få det rette program og plan. Find “dem” og “den”, person der skal hjælpe og støtte dig. Måske også en ligestillet ven/veninde, der har samme mål som dig. Det er altid en fordel at følges ad. Når du har dit “team” sammensat og klar, og DU har sat dig grundigt ind i hele planen, udførelsen og tidsrammen, kan du gå videre til fase 3.

If you fail to plan, you plan to fail — Jim Rohn

“Ofte er det personer der, ”vil selv”, der ikke når i mål”.

SLANKEKURENS FASE 3

Slankurens Fase 3

Min “leg” med mit legetøj, har nu skabt det første resultat – der er måske gået 7-10 dage. Motivationen er faldet for selve “målet”, nyhedsværdien i udstyret og ruten er væk. Det første resultat (10%) er i bogen, men det er absolut ikke hvad jeg havde håbet, jeg ville helst have tabt mig 8-10 kilo (80-100%). Du ved… men den indsats, investering og sommeren på vej!!! Så skulle jeg da mindst have tabt mig mere? Hvad er der galt? Nu træder negativiteten ind, tvivlen, ærgrelsen og urimeligheden banker på døren. Der er brug for HJÆLP!!!

Processen er destruktiv

Løsningen for mig, er at udfordre mig selv, jeg skal øge med dobbelt op på mine distancer eller køre på kortere tid. Måske kender du “processen” fra andre vinkler? Den jeg hører mest er, folk der har startet i motionscenter og er blevet ømme, rigtig ømme i arme og ben! De kommer sjældent i gang igen! Det kan gøre rigtig nas!

Andre opgiver da det jo er “håbløst”? Desuden smager ost, frikadeller og chokolade bare bedre end den jernsmag i munden, man kan få af kun at drikke vand og te! Mange bliver kede af det, tager det personligt og hænger med mulen. De har brug for at blive samlet op af en, der forstår dem og deres situation. En der selv har været det sammen igennem. Den “slanke” veninde kan slet ikke sætte sig ind i de tanker, der skaber frustrationen.

Det er i denne fase 3, at al udstyret havner under sengen sammen med al det andet ragelse, fra TV-Shop eller man indsætter det hele i “Den Blå Avis”. Nogle personer springer endda fase 2 over.

Det er i slankekurens fase 3, at mange har brug for at få talt “hvorfor vil du tabe dig” igennem igen og blive mindet om, hvorfor det lige var de startede fase 1. Hvis fase 1 er baseret på et væddemål eller havde et svagt “DRIVE” med lav motivation, fordi man lige så en veninde, der havde tabt sig til model “sugerør”… Så er det et sikkert “Exit” af hele planen, om at tabe sig.

Slankekurens værste fjende

Hvis ikke du i fase 3 har mødt slankekurens værste fjende, kommer den sikkert frem nu: SULTEN! Tarmene trækker sig sammen, maven rumler, mundvandet samles i drøje bølger og ens øjne flakker konstant i takt til hjertets alvorlige banken, mod kikse-skabet, slikskuffen eller bilens handskerum med “redningen”. Bare en bid, et stykke, en kiks, det kan da ikke ødelægge noget? JO DET KAN – Det ødelægger alt!

Men der skal da være plads, til at leve ellers bliver det for surt! – Det er nu du skal være “voksen” og ikke lade dit indre barn på 5 år tage over. Hvis du lytter til barnestemmen, går det galt! Du skulle have sat dig et delmål. Måske ved 25% af målets opnåelse? Her kan de lækre proteinbarer redde turen i “det mørke hul”.

Når det går HELT galt for mig og jeg bare SKAL have noget, er Sprite min rednings-pind eller rettere drik. Den har det med at slukke mig på en tilfredsstillende måde – Det sker ca. 1 gang om året, at jeg må hente mig en ½ liter, som jeg drikker over to dage. Så er mit “flip” overstået! Tro nu ikke jeg er fanatisk eller super slank! Jeg har bare en ualmindelig stærk rygrad og kan leve på en sten, som en soldat og under streng disciplin i meget lang tid. Men når det bliver koldt i vejret, kryber vinterpelsen på igen. Langsomt og roligt, jeg sætter mig nemlig her foran computeren og pjækker for min motion. Da jeg fra Guds side har fået en lav forbrænding, skal der ikke meget til at få min vægt til at stige. Hvis jeg ikke bevæger mig mindst 1 time om dagen, tager jeg på uanset hvad jeg spiser.

Det er måske derfor, at jeg er så god til at sætte mig ind, i hvad andre går igennem? Så “Plads til at leve”, bliver ofte misbrugt over for lang tid og med al for mange kalorier, så er det ikke at leve, det bliver til et lille selvmordsforsøg! Hvor man uhæmmet forsøger, at kompenserer og indhente samtlige fedt-kalorier man syntes man er gået glip af!

SLANKEKURENS FASE 4

Slankekurens Fase 4

Straks efter jeg er blevet glad for det “første synlige resultat”, løsner vævet/fedtet sig fra kroppen og jeg føler mig slasket, løs i kødet og totalt mislykket! Det er uhyrer uretfærdigt – denne fase. Men naturligt nok. Hvis man ikke kender fasen og forstår hvad, der sker i kroppen og at det er en “løsrivning”, giver man helt op.

Her er en visuelt billede – forstil dig, al det sukker du har spist, før din slankekur, blandet med lidt spyt, klæbeligt som super-lim, denne sukkermasse sidder på dine slanke muskler og denne sukkermasse holder fast i store pakker af fedtklumper (dem vi gerne vil tabe). Hele slankekuren til og med fase 3 har løsnet op for sukker-limen og nu er fedt-pakkerne ved at falde af!!

DET ER DET BEDSTE, DER ER VED AT SKE!

Men det føles og kan endda måske måles (på vægten og med målebåndet) som noget negativt. Forbrændingen er steget og sulten med… følelsen er som lige før man skal kaste op og selv vand bliver svært at drikke, man syntes man trænger til noget “stærkere”… de negative ting fra fase 3 er ved at vinde! Alle undskyldningerne vælter ind (gentages fra fase 3). Nogle har måske steget lidt i vægt, og man føler sig “klodset” og væmmelig… det er helt normalt! Bare rolig, du er et menneske. Men det er fase 4 der faktisk vinder slaget for dig…

Kan du holde stand? Kan du holde fast og undgå diverse fristelser. Det er nu det hele testes! Tager du “magten” til dig og står uvejret igennem, “Rider stormen af” vil du komme ud på den anden side til succes, komplimenter og din ønskede vægtklasse.

SLANKEKURENS FASE 5

Slankekurens Fase 5

Også kaldet “Belønningsfasen”. Komplimenterne begyder, nu kan andre også se det begynder at syne. De kan måske mærker din fornyet styrke og selvtillid fra fase 3? De kærlige mennesker omkring dig roser og giver oprigtige komplimenter, de misunderlige tier eller giver falske komplimenter og siger ofte “Nej – nu skal du da ikke tabe dig mere?”. Ofte vil disse også forsøge, at saboterer din kur/succes. De tager fristelser med, byder de lakridser de faktisk helst selv ville have spist på vej hjem. De inviterer til spontane arrangementer der drejer sig om “hygge”. Det betyder spise, og tror mig der er INTET kaloriefattigt i de klubber. Nu ved du hvorfor du pludselig får så mange invitationer, resten af året kan man være ooohh så ensom, men starter slanke resultaterne, kommer fristelserne også.

Belønningen kommer også indefra… Stemmen fra det indre siger, “Du er bare så go, du har jo vist du kan, du har jo tabt dig”… og så skal der kalorier på bordet! Det er vel fredag? jamen børnene skal da have deres slikdag? (Det er vor forældre opfindelse, for at kunne forkæle sig selv efter en arbejdsuge, børn er glade bare for at have deres forældre hjemme og selv for grøntsager). Slikskuffen på jobbet bliver fyldt lidt op, en lille pastil kan da ikke gøre noget? Det bliver så til en Mentos, så til en hel pose vampyrer (vingummi er det ultimative gift for din krop).

Folk der vandt som “sejeres herre” i fase 4, springer let igennem 5. fase. De ignorer meninger fra andre, ved at holder sig travle med deres nye livsstil.

SLANKEKURENS FASE 6

Slankekurens Fase 6

Benægtelses-fasen

Nu skal “skylden” placeres eller dommen falde. Det er aldrig ens egen skyld. Det er altid slankekurens skyld, den er fejlbehæftet, den virker ikke for mig, den virker kun på andre eller dem der læser ugeblade etc. Jeg må finde en anden kur! og Zrroooommmm væk er de, der tabte i fase 3, 4 eller 5. fase.

Faktisk virker ALLE kurer! Det er mennesker, der ikke virker, kan følge kuren, eller opgiver før de ser resultater! Det er også hårdt, at tabe sig! Det er fakta for mange, men der er lige så mange det er let for! Hvorfor er det lettere for andre? Fordi de klarer faserne på en let måde, de glider bare igennem dem, sådan er det bare. Jeg selv har altid haft svært ved det. Her starter undskyldningerne (igen)…

  • Det er fordi det ene og det er fordi det andet.
  • Andre kan fordi de er alt andet, end mig.
  • Det er også andres skyld, etc.

SLANKEKURENS FASE 7

Slankekurens Fase 7

100 procent resultat. Vægttabet er på plads

Slankekuren er blevet integreret i hverdagen… den ændrede mit syn på mad, kalorier og hvad min krop faktisk har brug for. Jeg lærte noget om mig selv, jeg fik en oplevelse, et udbytte og en ny viden om mig. Så fremadrettet er mine valg blevet nemmere, jeg selv er blevet lettere og jeg klogere og bevidst om hvordan jeg fungerer.

Konklusion: Lige her har jeg gjort en observation

En livs betragtning du måske kan bruge før du starter på en slankekur? Hvis man i slutningen skal kunne implementerer elementerne fra slankekuren i min fremadrettede livsstil, er det absolut ikke ligegyldigt hvad jeg vælger i fase 1, altså hvilken slankekur, produkt jeg vælger inden jeg starter!

Hvis det skal ende med en sundere, bedre og mere energi fyldt livsstil, skal jeg ikke vælge en slankekur, der er ulideligt at følge over længere tid eller en halv livsalder. Men en slankekur, der er nem, smager godt og er let at følge.

Nu må jeg råbe dette fra hustaget: “HERBALIFE” har det hele!!!

Nu svælger man sig i tabte kæber, store øjne og komplimenter. Man er blevet “bullet proof”, selvtilliden er i top. Man står der i al sin egen almægtighed. Tilfreds med resultatet, man mærker hvordan ens hud nu passer til kroppen og omvendt. Alt går lige til ens hoved og egoet pudses af, skulderklap på skulderklap fyres af i et vælde og solen skinner fra en skyfri. Følelsen er euforisk, tilfredsstillende og man går med et lille kækt hop i ens nye gang, med tilbage trukket skuldre og hagen i sky. Det er fortjent, det SKAL nydes – BRAVO!

Mange falder ikke ud af “skyen” igen… desværre er nogle “skyer” fyldt med chokolade, kalorier og fedtstoffer. Altså de gamle vaner er tilbage. Der går ikke længe før dellerne vælter frem på ny! Vægten stiger og slankekuren er aktuel igen. På fagsprog kalder vi det en “yo-yo effekt”. Op og ned på hovedet! Ned i vægt og op igen! Det er faktisk mere sundhedsfarligt at gå ned og op igen flere gange end det er, at bare være overvægtig hele tiden! Men brug nu ikke det som en undskyldning for at ligne katten Garfield 🙂

Når man har opnået sin euforiske tilstand – og nydt den, skal man hurtigst muligt på en vedligeholdelses plan og sikrer sig at kroppen og dens celler ikke skynder sig tilbage til deres velkendte tilstand af overvægt!

Nu skulle det gerne stå lidt klart, hvorfor 2. fase og den 7. er så vigtige!

Opsamling: (Slankekurens faser) BONUS SEKTIONEN

Listen er forbeholdt brugere. Venligst log ind.